بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

۲ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

چرا کلرید کلسیم؟
کلرید کلسیم در جذب رطوبت از هوای اطراف بسیار موثر و یکی از مرطوب‌ترین مواد است.

کلرید کلسیم یک ترکیب معدنی - نمکی با فرمول شیمیایی CaCl2 است. در دمای اتاق پوسته یا گلوله سفید رنگ است و در آب بسیار محلول است. خشک کننده های کلرید کلسیم در محدوده دمایی از نقطه انجماد تا 80 درجه سانتیگراد یا بیشتر به خوبی عمل می کنند. کلرید کلسیم ترکیب فعال تمام محصولات Absortech است.

کلرید کلسیم اغلب برای یخ زدایی یا کنترل گرد و غبار در جاده های شن، در غذا یا به عنوان عامل جذب کننده در خشک کننده ها استفاده می شود. در بسیاری از نقاط جهان، کلرید کلسیم از سنگ آهک به عنوان محصول جانبی فرآیند Solvay به دست می آید. کلرید کلسیم را می توان از تصفیه آب نمک نیز به دست آورد.

کلرید کلسیم برای محیط زیست خطرناک نیست اما بر اساس GHS به عنوان H319 طبقه بندی می شود (باعث تحریک جدی چشم می شود).

کارت نتیجه تصویر What is calcium chloride and what is its use?

کلرید کلسیم در غلظت های مختلف موجود است و اغلب بسته به سطح خلوص 74-77٪ یا 94-97٪ مشخص می شود. هر چه غلظت بالاتر باشد، ظرفیت جذب بهتر است. به این معنی که یک ماده خشک کننده با 94-97٪ CaCl2 توانایی جذب رطوبت بیشتر از 74-77٪ CaCl2 را دارد.

Absortech از کلرید کلسیم به عنوان عامل جذب کننده در خشک کن های ما به دلیل کارایی بالا در مقایسه با سایر انواع خشک کننده ها مانند سیلیکاژل و خشک کننده های خاک رس استفاده می کند.

ذاتا برتر
کلرید کلسیم (CaCl2) رطوبت هوا را به طور موثر جذب می کند. این می تواند چندین برابر وزن خود در آب جذب کند و در صورتی که هوا به اندازه کافی مرطوب باشد و دما به اندازه کافی بالا باشد در آب نمک حل می شود. آب نمک مایع یا در داخل یک کلکتور به دام می افتد یا با یک نشاسته اصلاح شده مخلوط می شود و در نتیجه به صورت ژل در داخل بسته بندی آن تشکیل می شود.

ظرفیت جذب
هنگامی که رطوبت نسبی (RH) هوای اطراف بیشتر باشد، خشک کننده کلرید کلسیم رطوبت بیشتری را جذب می کند. و جذب آن با افزایش RH به طور تصاعدی افزایش می یابد که در مقایسه با سایر مواد خشک کننده مانند سیلیکاژل و خاک رس نتیجه قابل توجهی است.

گزینه پایدار
سایر مواد خشک کننده ممکن است شامل مواد سمی باشند. به عنوان مثال، سیلیکاژل با شاخص، می تواند شامل ماده سمی کبالت باشد. در حالی که کلرید کلسیم یک محصول طبیعی و بدون تأثیر منفی بر محیط است. اما مزیت اصلی زیست محیطی استفاده از خشک کننده های کلرید کلسیم در مقایسه با سایر انواع خشک کننده ها، البته این است که این خشک کننده ها کارایی بسیار بیشتری دارند و در نتیجه مقدار و وزن مواد خشک کننده مورد استفاده برای محافظت مشابه بسیار کمتر است. با انتخاب کارآمدترین خشک کننده ها، صرفه جویی زیادی در پلاستیک، حمل و نقل و در نتیجه ردپای CO2 حاصل می شود. و کاهش CO2 یکی از مهم ترین چالش هایی است که برای آینده داریم.

منبع

https://bismoot.com/blog/%da%a9%d9%84%d8%b3%db%8c%d9%85-%da%a9%d9%84%d8%b1%db%8c%d8%af/

https://absortech.com/knowledge/why-calcium-chloride/

  • biochemistry biochemistry
  • ۰
  • ۰

متابی سولفیت سدیم
متابی سولفیت سدیم یک جامد سفید و دانه ای است. در صنعت خمیر و کاغذ، در صنعت عکاسی و در صنایع مختلف دیگر به عنوان سفید کننده یا دکلره استفاده می شود. متابی سولفیت سدیم درجه غذایی ممکن است به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده شود. از متابی سولفیت سدیم می توان در ساخت سایر مواد شیمیایی نیز استفاده کرد. متابی سولفیت سدیم که به نام های دیگری نیز شناخته می شود:

متابی سولفیت سدیم (MBS)
بی سولفیت سدیم، بی آب
پیروسولفیت سدیم (پیروسولفیت)
متابی سولفیت دی سدیم (متابی سولفیت)
دی سدیم پیروسولفیت
اسید پیروسلفوروس، نمک دی سدیم
E223 (در صنایع غذایی)
مشاهده تصویر منبع

قرار گرفتن در معرض متابی سولفیت سدیم می تواند باعث تحریک پوست، چشم و دستگاه تنفسی شود. در صورت استنشاق، متابی سولفیت سدیم ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود (توسعه واکنش آلرژیک). تنفس غبار متابی سولفیت سدیم ممکن است آسم یا سایر بیماری های ریوی (تنفس) را تشدید کند و ممکن است باعث سردرد، مشکلات تنفسی یا بی نظمی قلب شود. بلع ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود. شکل (1) ساختار شیمیایی متابی سولفیت سدیم را نشان می دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشر و خرید هگزاسدیم متا فسفات به اینجا بروید.

متابی سولفیت سدیم

شکل (1) ساختار شیمیایی متابی سولفیت سدیم.

 

Solvay از واکنش بین دی اکسید گوگرد و هیدرات آن (کربنات سدیم) برای تولید متا سولفیت سدیم استفاده می کند و سپس بلورهای تولید شده را طبق واکنش زیر خشک می کند:

شکل (2) واکنش Solvay برای تولید متابی سولفیت سدیم

 

متابی سولفیت سدیم به عنوان یک عامل آنتی اکسیدانی در بسیاری از فرمولاسیون های دارویی استفاده می شود. به طور گسترده ای به عنوان نگهدارنده و ضد عفونی کننده مواد غذایی استفاده می شود. نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض سولفیت می تواند برخی از اندام ها را تحت تاثیر قرار دهد. کورکومین، عنصر اصلی Curcuma longa، دارای خواص محافظتی متعددی است.

مطالعه حاضر کارهای قبلی را به ارزیابی کمی اثرات سولفیت و کورکومین بر ساختار قلب با استفاده از روش‌های استریولوژیک گسترش می‌دهد. در این مطالعه 28 سر موش صحرایی به طور تصادفی به چهار گروه آزمایشی تقسیم شدند. موش‌های گروه‌های I تا IV آب مقطر (گروه I)، متابی سولفیت سدیم (25 میلی‌گرم بر کیلوگرم در روز) (گروه دوم)، کورکومین (100 میلی‌گرم/کیلوگرم در روز) (گروه III) و متابی سولفیت سدیم + کورکومین دریافت کردند. گروه IV) به ترتیب به مدت 8 هفته.

بطن چپ تحت روش‌های استریولوژیک برای تخمین پارامترهای کمی میوکارد قرار گرفت. کاهش 20 درصدی در حجم کل بافت بطنی در حیوانات تیمار شده با سولفیت در مقایسه با تیمار آب مقطر مشاهده شد (02/0 > P).

همچنین حجم و طول مویرگ‌ها در موش‌های تیمار شده با سولفیت به طور متوسط ​​43 درصد نسبت به حیوانات تیمار شده با آب مقطر کاهش یافت (02/0 > P). با این حال، هیچ تغییر قابل توجهی در میانگین و حجم کل میوکارد و حفره و قطر مویرگ ها پس از مصرف سولفیت مشاهده نشد. درمان با کورکومین از حیوانات در برابر تغییرات ساختاری بطن محافظت نکرد. سولفیت به عنوان یک ماده نگهدارنده غذایی، طول و حجم مویرگ های بطنی را کاهش داد و کورکومین نتوانست از آنها محافظت کند.

منبع

https://rayeneh.com/sodium-metabisulphite/

  • biochemistry biochemistry