بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اختصارات شیمی و کلمات اختصاری شیمی در همه زمینه های علوم رایج است. این مجموعه به اختصار و کلمات اختصاری متداول از حرف M در شیمی و مهندسی شیمی استفاده می شود.

برای دیدن مواد  شیمیایی و خرید مواد شیمیایی به bismoot.com/blog مراجعه کنید
اختصارات شروع شده با م
M - غلظت (Molarity)
متر - جرم
م - مگا
متر - متر
م - متیل
متر - میلی
م - مولی
م - مولکول
M3 / H - متر مکعب در هر ساعت
mA - milliampere
MAC - شیمیایی تحلیلی موبایل
MADG - گرانول خشک فعال شده از رطوبت
MAM - متیل آزوکسی متانول
MASER - تقویت مایکروویو با انتشار تحریک تابش
MAX - MAXimum
mbar - millibar
MBBA - N- (4-MethoxyBenzylidene) -4-ButylAniline
MC - MethylCellulose
MCA - آنالایزر چند کانال
MCL - حداکثر سطح آلودگی
MCR - واکنش چند کامپوننت
MCT - تری گلیسیرید زنجیره متوسط
MCT - انتقال دهنده MonoCarboxylate
ماد - مندلیویوم
MDA - MethyleneDiAniline
MDCM - مخلوط شیمیایی با مکانیکی تعریف شده
MDI - دی متیلن دی فنیل دیاتوسیانات
MDMA - متیلن دیوکسی-متیل آمفتامین
MDQ - حداقل مقدار روزانه
من - جرم یک الکترون
ME - مهندسی مواد
ME - گروه متیل
MEE - حداقل انرژی انفجاری
MEG - مونو اتیلن گلیکول
MEL - MethylEthylLead
MES - MethylEthylSulfate
MeV - میلیون الکترون ولت یا MegaelectronVolt
MF - فرمت متیل
MF - میکرو فیبر
MFG - مولد فرکانس مولکولی
MFP - حداکثر نقطه انجماد
MFP - مسیر رایگان مولکولی
MFP - MonoFluoroPhosphate
منیزیم - منیزیم
میلی گرم - میلی گرم
MGA - آنالایزر گاز ماژولار
MH - Metal Halide
MH - متیل هیدروکسید
مگاهرتز - مگا هرتز
MIBK - MethylIsoButylKetone
MIDAS - پویا و شبیه سازی تعامل مولکولی
MIG - گاز بی اثر فلزی
MIN - حداقل
دقیقه - دقیقه
MIT - MethylIsoThiazolinone
MKS - Meter-Kilogram-Second
MKSA - Meter-Kilogram-Second-Ampere
میلی لیتر یا میلی لیتر - میلی لیتر
ML - لایه مونو
میلی متر - میلی متر
MM - جرم مولی
میلی متر جیوه - میلی متر جیوه
منگنز - منگنز
MNT - فناوری نانو مولکولی
MO - مداری مولکولی
مو - مولیبدن
MOAH - روغن معدنی هیدروکربن معطر
MOH - اندازه گیری سختی
مول - مول
MOL - مولکول
نماینده مجلس - نقطه ذوب
MP - ذرات فلزی
MPD - 2-متیل-2،4-پنتان دیول
MPD - m-PhenyleneDiamine
MPH - مایلز در ساعت
MPS - متر در ثانیه
آقای - جرم مولکولی نسبی
MRT - میانگین تابش درجه حرارت
MS - طیف سنجی جرمی
ms - میلی ثانیه
MSDS - برگه داده ایمنی مواد
MSG - مونو سدیم گلوتامات
Mt - Meitnerium
MTBE - متیل ترت بوتیل اتر
MW - MegaWatt
mW - MilliWatt
MW - وزن مولکولی
MWCNT - کربن چند جداره NanoTube
MWCO - کاهش وزن مولکولی
MWM - نشانگر وزن مولکولی

  • biochemistry biochemistry
  • ۰
  • ۰

چراغ های نئون رنگی ، روشن و قابل اعتماد هستند ، بنابراین می بینید که از آنها در علائم ، نمایشگرها و حتی نوارهای فرود فرودگاه استفاده می شود. آیا تاکنون فکر کرده اید که چگونه آنها کار می کنند و چگونه رنگ های مختلفی از نور تولید می شود؟


غذای اصلی: چراغ های نئون
نور نئون دارای مقدار کمی از گاز نئون تحت فشار کم است.
برق برای جدا کردن الکترون ها از اتم های نئون ، یونیزه کننده آنها ، انرژی لازم را فراهم می کند. یونها با تکمیل مدار الکتریکی به پایانه های لامپ جذب می شوند.


نور هنگامی تولید می شود که اتم های نئون انرژی کافی برای هیجان پیدا می کنند. هنگامی که یک اتم به حالت انرژی کمتری باز می گردد ، فوتون (نور) آزاد می کند.
چگونه نور نئون کار می کند
می توانید خودتان یک نئون جعلی بسازید ، اما چراغ های نئونی واقعی از یک لوله شیشه ای پر شده از مقدار کمی (فشار کم) از گاز نئون تشکیل شده است. از نئون استفاده می شود زیرا یکی از گازهای نجیب است. یکی از ویژگی های این عناصر این است که هر اتم دارای یک پوسته الکترونی پر شده است ، بنابراین اتم ها با اتم های دیگر واکنش نشان نمی دهند و برای برداشتن یک الکترون انرژی زیادی لازم است.


در هر دو انتهای لوله الکترود وجود دارد. نور نئونی در واقع با استفاده از AC (جریان متناوب) یا DC (جریان مستقیم) کار می کند ، اما اگر از جریان DC استفاده شود ، درخشش فقط در اطراف یک الکترود مشاهده می شود. جریان برق برای بیشتر چراغ های نئونی که مشاهده می کنید استفاده می شود.

هنگامی که یک ولتاژ الکتریکی به پایانه ها اعمال می شود (حدود 15000 ولت) ، انرژی کافی برای خارج کردن یک الکترون بیرونی از اتم های نئون تأمین می شود. اگر ولتاژ کافی وجود نداشته باشد ، انرژی جنبشی کافی برای الکترون ها برای فرار از اتم های آنها وجود نخواهد داشت و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. اتمهای نئونی با بار مثبت (کاتیونها) به ترمینال منفی جذب می شوند ، در حالی که الکترون های آزاد به ترمینال مثبت جذب می شوند. این ذرات باردار ، به نام پلاسما ، مدار الکتریکی لامپ را کامل می کنند.


بنابراین چراغ از کجا می آید؟ اتم های لوله در حال حرکت هستند و به یکدیگر ضربه می زنند. آنها انرژی را به یکدیگر منتقل می کنند ، به علاوه گرمای زیادی تولید می شود. در حالی که برخی الکترونها از اتمهای خود فرار می کنند ، برخی دیگر انرژی کافی برای "هیجان" شدن به دست می آورند. این بدان معنی است که آنها وضعیت انرژی بالاتری دارند. هیجان زده بودن مانند بالا رفتن از نردبان است ، جایی که یک الکترون می تواند در یک نرده مخصوص نردبان باشد ، نه فقط در هر جای طول آن. الکترون با آزاد کردن آن انرژی به عنوان فوتون (نور) می تواند به انرژی اصلی خود (حالت زمین) بازگردد. رنگ نوری که تولید می شود بستگی به این دارد که انرژی هیجان زده از انرژی اصلی تا چه اندازه فاصله دارد. مانند فاصله بین پله های یک نردبان ، این یک فاصله زمانی مشخص است. بنابراین ، هر الکترون هیجان زده یک اتم طول موج مشخصه فوتون را منتشر می کند. به عبارت دیگر ، هر یک از گازهای نجیب هیجان زده ، رنگ مشخصه ای از نور را منتشر می کند. برای نئون ، این یک نور نارنجی مایل به قرمز است.


چگونه سایر رنگهای نور تولید می شوند
بسیاری از رنگ های مختلف علائم را می بینید ، بنابراین ممکن است تعجب کنید که چگونه این کار می کند. علاوه بر رنگ نارنجی-قرمز نئون ، دو روش اصلی برای تولید رنگهای دیگر نور وجود دارد. یک راه استفاده از گاز دیگر یا ترکیبی از گازها برای تولید رنگ است. همانطور که قبلاً نیز گفته شد ، هر گاز نجیب ، رنگ مشخصه ای از نور را منتشر می کند. به عنوان مثال ، هلیوم درخشان صورتی ، کریپتون سبز و آرگون به رنگ آبی است. اگر گازها مخلوط شوند ، می توان رنگهای متوسط ​​تولید کرد.

راه دیگر تولید رنگ ، پوشاندن لیوان با فسفر یا مواد شیمیایی دیگر است که در هنگام انرژی ، رنگ خاصی را درخشان خواهد کرد. به دلیل محدوده پوشش های موجود ، بیشتر چراغ های مدرن دیگر از نورون استفاده نمی کنند ، بلکه لامپ های فلورسنت هستند که به ترشح جیوه / آرگون و یک پوشش فسفر تکیه می کنند. اگر می بینید که یک چراغ روشن و درخشان در یک رنگ است ، این یک چراغ گاز نجیب است.

روش دیگر برای تغییر رنگ نور ، اگرچه در لوازم لامپ استفاده نمی شود ، کنترل انرژی تأمین شده از نور است. در حالی که شما معمولاً در هر نور یک رنگ را در یک عنصر مشاهده می کنید ، در واقع سطح انرژی متفاوتی برای الکترون های هیجان زده وجود دارد ، که مربوط به طیف نوری است که عنصر می تواند تولید کند.

تاریخچه مختصر نور نئون
هاینریش گیسلر (1857)
گیسلر پدر لامپهای فلورسنت به حساب می آید. "لوله گیسلر" او یک لوله شیشه ای بود که الکترودهایی در هر دو انتهای آن حاوی گاز در فشار خلاء جزئی بود. او آزمایش جریان قوس الکتریکی را از طریق گازهای مختلف برای تولید نور انجام داد. این لوله پایه نور نئون ، نور بخار جیوه ، نور فلورسنت ، لامپ سدیم و لامپ هالید فلزی بود.
ویلیام رامسی و موریس دبلیو تراورز (1898)
رامسی و تراورس یک لامپ نئونی ساختند ، اما نئون بسیار نادر بود ، بنابراین این اختراع مقرون به صرفه نبود.
دانیل مک فارلان مور (1904)
مور به صورت تجاری "لوله مور" را نصب کرد که یک قوس الکتریکی از طریق نیتروژن و دی اکسید کربن برای تولید نور می چرخید.
ژرژ کلود (1902)
در حالی که کلود لامپ نئون را اختراع نکرد ، او برای جداسازی نئون از هوا روشی ابداع کرد ، و این نور را مقرون به صرفه ساخت. نور نئون توسط ژرژ کلود در دسامبر سال 1910 در نمایشگاه اتومبیل پاریس نشان داده شد. کلود در ابتدا با طراحی مور کار می کرد ، اما یک طراحی لامپ قابل اعتماد را از خودش تهیه کرد و بازار را برای آن رقم زد چراغها تا دهه 1930

  • biochemistry biochemistry
  • ۰
  • ۰

گاهی اوقات کلماتی را می شنوید که مانند اسم عناصر ، مانند didymium ، coronium یا dilithium به نظر می رسد. با این وجود ، وقتی جدول تناوبی را جستجو می کنید ، این عناصر را پیدا نمی کنید.


غذاهای اساسی: Didymium
Didymium یک عنصر در جدول تناوبی اصلی دمیتری مندلیف بود.
امروز ، didymium یک عنصر نیست ، بلکه در عوض ترکیبی از عناصر خاکی کمیاب است. این عناصر در زمان مندلیف از یکدیگر جدا نشده بودند.
Didymium عمدتا از پراسئودیمیوم و نئودیمیوم تشکیل شده است.
از Didymium برای رنگ آمیزی شیشه ها ، ساخت عینک ایمنی که نور زرد را فیلتر می کند ، فیلترهای عکاسی تهیه می شود که باعث کم شدن نور نارنجی و ساخت کاتالیزور می شود.
با افزودن به شیشه ، مخلوط مناسب نئودیمیم و پراسیودیمیوم شیشه ای تولید می کند که بسته به زاویه بیننده رنگ ها را تغییر می دهد.
Didymium Definition
Didymium ترکیبی از عناصر نادر خاکی praseodymium و neodymium و گاهی اوقات دیگر زمینهای نادر است. این اصطلاح از واژه یونانی Didumus به معنی دوقلو گرفته شده است و انتهای -ium نیز وجود دارد. این کلمه مانند یک عنصر به نظر می رسد زیرا در یک زمان didymium به عنوان یک عنصر در نظر گرفته می شد. در واقع ، آن را در جدول دوره ای اصلی مندلیف ظاهر می شود.


تاریخچه و ویژگیهای Didymium
شیمی سوئد Carl Mosander (1785-1797) در سال 1843 دی متیوم را از نمونه ای از سریما (سرایت) تهیه شده توسط جونز یعقوب برزلیوس کشف کرد. ماساندر معتقد است که دتیمیم عنصری است که قابل فهم است زیرا زمینهای نادر در آن زمان جداً بسیار دشوار بودند. عنصر didymium دارای عدد اتمی 95 ، نماد Di و وزن اتمی بر اساس اعتقاد این عنصر دوقلوی بود. در حقیقت ، این عناصر نادر خاکی سه ظرفیتی هستند ، بنابراین مقادیر مندلیف تنها حدود 67٪ از وزن اتمی واقعی بود. به نظر می رسید که Didymium مسئولیت رنگ صورتی در نمک های سیرا است.

در سال 1874 لیدوک دی بوئیزودران سمیوم را از نمونه حاوی دی متیوم جدا کرد و در سال 1885 کارل آئر فون ولسباخ را جدا کرد تا دو عنصر باقی مانده را در سال 1885 جدا کند. ولسباخ این دو عنصر را praseodidymium نامید. (didymium green) و neodidymium (didymium جدید). قسمت "دی" از نامها حذف شد و این عناصر به عنوان پراسئودیمیوم و نئودیمیوم شناخته شدند.


از آنجایی که این ماده معدنی قبلاً برای عینک های عینک ساز استفاده می شد ، نام didymium باقی مانده است. ترکیب شیمیایی didymium ثابت نیست ، علاوه بر این مخلوط علاوه بر این فقط پراسئودیمیوم و نئودیمیوم می تواند حاوی زمینهای کمیاب دیگری نیز باشد. در ایالات متحده ، "didymium" ماده باقی مانده پس از خارج شدن سریم از مونازیت معدنی است. این ترکیب حاوی حدود 46٪ لانتانیم ، 34٪ نئودیمیم و 11٪ گادولینیوم است که مقادیر کمتری ساماریوم و گادولینیوم دارند. در حالی که نسبت نئودیمیوم و پراسئودیمیوم متغیر است ، didymium معمولاً حاوی تقریباً سه برابر نئودیمیوم نسبت به پراسئودیمیوم است. به همین دلیل عنصر 60 همان نام نئودیمیوم است.


استفاده از Didymium
اگرچه شاید تا به حال در مورد Didymium نشنیده باشید ، اما ممکن است با آن روبرو شوید:

Didymium و اکسیدهای خاکی کمیاب آن برای رنگ آمیزی شیشه ها استفاده می شوند. شیشه برای عینک ایمنی آهنگر و شیشه مهم است. بر خلاف شیشه های جوشکار تیره ، شیشه didymium به طور انتخابی نور زرد را در حدود 589 نانومتر فیلتر می کند و ضمن حفظ دید ، خطر آب مروارید Glassblower و سایر آسیب ها را کاهش می دهد.
Didymium همچنین در فیلترهای عکاسی به عنوان فیلتر باند متناوب نوری استفاده می شود. این بخش از طیف نارنجی طیف را از بین می برد ، و این باعث می شود برای تقویت عکس از مناظر پاییزی مفید باشد.
نسبت 1: 1 از نئودیمیوم و پراسیودیمیوم ممکن است برای ساخت شیشه "Heliolite" استفاده شود ، رنگی از لیوان ابداع شده توسط Leo Moser در دهه 1920 که بسته به نور ، رنگ را از کهربا به قرمز به قرمز تغییر می دهد. رنگ "الکساندریت" نیز بر اساس عناصر کمیاب خاکی بنا شده است و تغییرات رنگی مشابه سنگهای قیمتی الکساندریت را نشان می دهد.
از Didymium همچنین به عنوان ماده کالیبراسیون طیف سنجی و برای تولید کاتالیزورهای ترک خوردگی نفت استفاده می شود.
Didymium Fact Fun
گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه از شیشه دیودیمیم برای انتقال پیام های کد مورس در جبهه های جنگ در جنگ جهانی اول استفاده شده است. این شیشه باعث شده است که میزان روشنایی نور لامپ به نظر نمی رسد در بیشتر بینندگان به طور قابل ملاحظه ای تغییر کند ، اما گیرنده را با استفاده از دوربین های شکاری فیلتر شده فعال می کند. کد خاموش / خاموش را در باندهای جذب نور ببینید.

منابع
ولسباخ ، کارل آئور (1885) ، "Die Zerlegung des Didimes in seine Elemente" ، Monatshefte für Chemie ، 6 (1): 477-491.
Venable ، W. H .؛ Eckerle، K. L. "فیلترهای شیشه ای Didymium برای کالیبراسیون مقیاس موج اسپکتروفتومترهای SRMs 2009 ، 2010 ، 2013 و 2014" ، انتشارات ویژه NBS 260-66.

  • biochemistry biochemistry