بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اتاق بهداشت یک وسیله پزشکی با اجازه دادن به سطح کمی از آلاینده ها مانند بخارات شیمیایی ، گرد و غبار ، ذرات آئروسل و میکروب های موجود در هوا ، محیط خود را کنترل می کند. اتاق تمیز برای ساخت کف و آزمایشگاه های تحقیقات علمی ضروری است. سطح آلودگی آلاینده ها در یک اتاق تمیز کنترل می شود. اتاق های تمیز با تعداد کل ذرات درون یک متر مکعب یا فوت مشخص اندازه گیری می شوند.

نمای کلی اتاق تمیز

فرآیندهای تولید و دستگاه های پزشکی می توانند به دلیل ذرات کوچک آلوده تحت تأثیر قرار بگیرند. به همین دلیل اتاق های نظافت بسیار مهم هستند. در یک اتاق تمیز ، همراه با کنترل آلودگی ذرات ، ترتیباتی برای کنترل دما ، فشار و رطوبت وجود دارد. فیلتر High Efficiency Particulate Air (HEPA) فیلتر ویژه ای برای به دام انداختن ذرات با اندازه های 0.3 میکرون یا بیشتر است. هوای تحویل داده شده به اتاق تمیز از فیلتر HEPA عبور می کند. از فیلترهای Ultra Low Particulate Air (ULPA) برای عملکردهای نظافت دقیق نیز استفاده می شود. معمولاً اتاق های تمیز دارای قوانین خاص لباس هستند. پیش بند ، ماسک صورت ، روکش ریش ، چکمه ، کفش ، کت آزمایشگاهی ، کلاه های بوفانت و ... لباس های اتاق تمیز هستند.

طبقه بندی اتاق تمیز

طبقه بندی اتاق های تمیز بر اساس تمیزی اتاق ها است. استانداردهای مختلفی برای طبقه بندی وجود دارد. سازمان استاندارد بین المللی (ISO) یک استاندارد تاسیس شده دارد که TC 209 است. این استاندارد یک اتاق تمیز را براساس تعداد کل ذرات در هر متر مکعب هوا طبقه بندی می کند. استاندارد فدرال 209 ایالات متحده استاندارد دیگری برای طبقه بندی اتاق تمیز است. این استاندارد اتاق های تمیز را بر اساس تعداد ذرات با اندازه های 0.5 میکرومتر یا بیشتر در هر فوت مکعب هوا طبقه بندی می کند. در جدول 01 می توان طبقه بندی دقیق اتاق تمیز را مشاهده کرد.

طبق استانداردهای ISO ، اتاق های تمیز می توانند از کلاس 1 تا کلاس 9 باشند. کلاس 1 از بهترین کیفیت برخوردار است و کلاس 9 اتاق تمیز با کمترین کیفیت است. کلاس 9 دارای یک محیط اتاق معمولی است ، دارای ذرات 3/52 x 10⁷ با اندازه های 0.5 میکرومتر یا بیشتر در هر متر مکعب.

بلوک متن و تصویر Odoo
 جدول 01: طبقه بندی اتاقهای تمیز
Odoo CMS - یک تصویر بزرگ
طبقه بندی تجهیزات پزشکی و نیازهای اتاق تمیز

معمولاً دستگاه های پزشکی دارای 3 کلاس هستند: کلاس 1 ، کلاس 2 و کلاس 3.

Odoo CMS - a big picture

تجهیزات پزشکی کلاس 1

دستگاه های پزشکی کلاس 1 دستگاه هایی هستند که کمترین خطرات را دارند. این دستگاه ها نیاز به بازبینی رسمی قانون غذا ، دارو و مواد آرایشی تحت بخش 510 (K) ندارند. حدود 75٪ دستگاه های ذکر شده توسط FDA دستگاه های کلاس 1 هستند. بانداژ ، نوارهای پزشکی و ... دستگاه های پزشکی کلاس 1 هستند. کنترل های عمومی برای دستگاه های کلاس 1 به اندازه کافی خوب است. طبق استاندارد ISO 13485 نیازی به سیستم مدیریت کیفیت برای دستگاه های کلاس 1 نیست. برای دستگاه های کلاس 1 ، اتاق های تمیز ISO 7 و 8 به اندازه کافی خوب هستند. به عنوان مثال ، یک اتاق تمیز برای ساختن نرم افزار برای دستگاه های کلاس 1 کافی است.

دستگاه های پزشکی کلاس 2

تجهیزات پزشکی کلاس 2 خطرات بیشتری برای کاربران و بیماران دارند. با کنترل های عمومی نمی توانید از کارایی و ایمنی اطمینان حاصل کنید. اکثر این دستگاه ها نیاز به بازبینی رسمی قانون غذا ، دارو و مواد آرایشی تحت بخش 510 (K) دارند. FDA سالانه حدود 3000 دستگاه پزشکی کلاس 2 را پاکسازی می کند. دستگاه های کلاس 2 شامل بیشتر کاتترهای کرونر هستند. با این حال ، طبق استاندارد ISO 13485 ، تجهیزات پزشکی کلاس 2 به سیستم مدیریت کیفیت در مورد طراحی اتاق تمیز نیاز دارند. برای دستگاه های پزشکی کلاس 2 ، اتاق های تمیز ISO 7 و 8 معمول است.

ISO 13485 & cGMP Cleanrooms | SteriPack Contract Manufacturing

دستگاه های پزشکی کلاس 3

تجهیزات پزشکی کلاس 3 خطرناک ترین برای کاربران و بیماران است. این دستگاه ها از زندگی انسان پشتیبانی می کنند. بنابراین ، این دستگاه ها خطرات بالقوه آسیب و بیماری را دارند. کاربرد PMA برای اکثر دستگاه های پزشکی کلاس 3 لازم است. FDA سالانه حدود 40 دستگاه پزشکی کلاس 3 را تأیید می کند.

تجهیزات پزشکی کلاس 3 شامل ضربان سازهای قلب و دریچه های قلب است که برای طراحی اتاق تمیز به سیستم مدیریت کیفیت نیاز دارند. دستگاه های کلاس 3 دارای کنترل نظارتی با درجه بالاتر هستند. به همین دلیل این دستگاه ها به سخت ترین شرایط تولید نیاز دارند. با کوچک شدن اندازه قطعات و پیچیدگی دستگاه ها ، ذرات موجود در هوا به یک مسئله مهم تبدیل می شوند. در چنین شرایطی اتاق تمیز به امکانات زیادی نیاز دارد. مانند دستگاه های کلاس 1 و کلاس 2 ، اتاق های تمیز ISO 7 و 8 برای دستگاه های کلاس 3 کافی نیستند. دستگاه های کلاس 3 در مقایسه با اتاق های تمیز ISO 7 و 8 ، به عنوان مثال ISO 6 یا بهتر ، به اتاق های تمیز از کلاس های پیشرفته تر نیاز دارند.

  • biochemistry biochemistry
  • ۰
  • ۰

مسمومیت با کلر

بررسی اجمالی
کلر ماده شیمیایی است که رشد باکتری ها را در آب مهار می کند. برای ضد عفونی کردن استخرها و آب آشامیدنی و ضد عفونی فاضلاب و زباله های صنعتی استفاده می شود. همچنین یک ماده فعال در چندین ماده تمیز کننده است.

هنگام لمس ، بلع یا استنشاق کلر ، مسمومیت با کلر ممکن است رخ دهد. کلر با آب خارج از بدن و روی سطح مخاطی بدن شما - از جمله آب موجود در دستگاه گوارش شما - واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد اسید هیدروکلریک و اسید هیپوکلروز می شود. هر دوی این مواد برای انسان بسیار مضر هستند.

برای خرید پودر کلر میتوانید به شرکت بیسموت مراجعه کنید .

شاید شما با کلر مورد استفاده در استخرها بیشتر آشنا باشید. با این حال ، بیشتر حوادث مسمومیت با کلر ناشی از مصرف مواد پاک کننده خانگی است ، نه آب استخر. درباره سایر خطرات پنهان در خانه خود بیاموزید.

چند محصول خانگی خانگی و مواد حاوی کلر شامل موارد زیر است:

قرص کلر مورد استفاده در استخرها
آب استخر
پاک کننده های خفیف خانگی
محصولات سفید کننده
اطلاعات موجود در این مقاله برای درمان قرار گرفتن در معرض سم در نظر گرفته نشده است. در صورت بروز مواجهه با شماره 911 یا مرکز ملی سموم سرمایه (NCPC) با شماره 800-222-1222 تماس بگیرید.

علائم مسمومیت با کلر
مسمومیت با کلر می تواند باعث ایجاد علائم در بدن شود. علائم تنفسی شامل سرفه ، مشکل در تنفس و مایعات داخل ریه ها است.

علائم سیستم گوارش شامل موارد زیر است:

سوزش در دهان
تورم گلو
گلودرد
دل درد
استفراغ
خون در مدفوع
قرار گرفتن در معرض کلر می تواند به سیستم گردش خون شما آسیب برساند. علائم این مشکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

تغییر در تعادل pH خون شما
فشار خون پایین
آسیب جدی در چشم ، از جمله تاری دید ، سوزش ، سوزش و در موارد شدید از دست دادن بینایی
آسیب پوست ، ناشی از آسیب بافتی در اثر سوختگی و سوزش

تشخیص مسمومیت با کلر
مسمومیت با کلر در طی سالهای متمادی در افراد رخ داده است ، بنابراین تشخیص آن معمولاً دشوار نیست. در بعضی موارد ، کودکان ممکن است محصولات تمیز کننده حاوی کلر را مصرف کنند. تشخیص این مشکل دشوارتر است زیرا بعضی اوقات کودکان نمی توانند به شما چه احساسی را نشان دهند. کودکانی را که علائم مسمومیت با کلر را نشان می دهند سریعاً به بیمارستان یا اورژانس منتقل کنید.

درمان مسمومیت با کلر
اگر شما یا فرزندتان با کلر تماس برقرار کرده اید ، بلافاصله کمک پزشکی بخواهید. سعی نکنید که استفراغ را القا کنید ، مگر اینکه از طریق کنترل سم یا یک متخصص پزشکی به شما دستور داده شود.

اگر کلر را روی پوست خود گرفتید ، بلافاصله آن را با آب و صابون بشویید. اگر آن را از چشم خود گرفتید ، حداقل 15 دقیقه آنها را با آب جاری بشویید - ابتدا در صورت وجود لنزهای تماسی را بیرون بگیرید. هر لباسی را که در نواحی بدن وجود دارد در معرض کلر قرار دهید.

اگر به طور اتفاقی کلر را بلعیدید ، فوراً شیر یا آب بنوشید ، مگر اینکه دچار استفراغ یا تشنج شوید.

اگر کلر را استنشاق می کنید ، در اسرع وقت به دنبال هوای تازه باشید. رفتن به بالاترین زمین ممکن برای جستجوی هوای تازه مفید است زیرا کلر از هوا سنگین تر است.

متخصصان پزشکی می خواهند اطلاعات زیر را برای درمان موثرتر مسمومیت با کلر شما بدانند:

سن
وزن
وضعیت بالینی
محصول مصرف شده
مقدار مصرف شده
طول قرار گرفتن در معرض
پس از بستری در اورژانس ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی علائم حیاتی شما را اندازه گیری و نظارت می کند. این شامل نبض ، دما ، فشار خون ، اکسیژن رسانی و میزان تنفس شما می شود. پزشکان همچنین ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را به شما ارائه دهند تا علائم را کاهش داده و به بدن کمک کند تا با کلر مقابله کند:

ذغال فعال
داروهای حمایتی
مایع داخل وریدی
اکسیژن اضافی
در صورت مشکل در تنفس ، ممکن است برای تهویه مکانیکی نیاز به قرار دادن یک لوله تنفسی در مجاری هوایی خود داشته باشید. پزشکان ممکن است از یک وسیله خاص برای مشاهده گلو خود استفاده کنند و تشخیص دهند که آیا در مجاری هوایی یا ریه های شما سوختگی جدی وجود دارد. برای خالی کردن محتویات آن ممکن است نیاز به لوله نازوگاستریک باشد.

ممکن است کارکنان پزشکی در فواصل ساعتی پوست مورد نیاز را شستشو دهند. در صورت آسیب دیدگی شدید ممکن است برداشتن جراحی پوست آسیب دیده ضروری باشد.

 

چشم انداز بهبودی از مسمومیت با کلر
مسمومیت با کلر می تواند اثرات جدی بر بدن داشته باشد. چشم انداز بهبودی بستگی به میزان کلر لمس ، بلع یا استنشاق کلر دارد و اینکه چقدر سریع به دست می آید. اگر فوراً کمک پزشکی دریافت کنید ، شانس بهتری برای بهبودی کامل دارید.

جلوگیری از مسمومیت با کلر
روش های مناسب برای استفاده از کلر را دنبال کنید. محصولاتی را که حاوی کلر هستند در کمد یا قفسه قفل شده قفل کنید تا کودکان نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

کنترل سموم
NCPC می تواند اطلاعات و توصیه های دیگری راجع به مسمومیت با کلر ارائه دهد. برای رسیدن به NCPC در هر زمان 800-222-1222 تماس بگیرید. این سرویس خصوصی و رایگان است.این سرویس خصوصی و رایگان است. متخصصان NCPC خوشحال هستند که به سؤالات مربوط به مسمومیت با کلر و پیشگیری از سم پاسخ دهند.

  • biochemistry biochemistry