بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

  • ۰
  • ۰

کلرید پتاسیم

نباید با کلرات پتاسیم اشتباه گرفته شود.
"KCl" به اینجا هدایت می شود. برای کاربردهای دیگر، KCL (ابهام‌زدایی) را ببینید.

این متن به منابع بیشتری برای معتبر بودن نیاز دارد. لطفاً با افزودن نقل قول به منابع معتبر به بهبود این مقاله کمک کنید. اطلاعات بدون مرجع ممکن است مشکل ایجاد کرده و پاک شوند.
یافتن منابع: "کلرید پتاسیم" - اخبار · روزنامه ها · کتاب ها · محقق · JSTOR (ژانویه 2021) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید)
این مقاله در مورد نمک است. برای استفاده از کلرید پتاسیم به عنوان دارو، به کلرید پتاسیم (مصرف پزشکی) مراجعه کنید. برای استفاده از پتاسیم در زیست شناسی، به پتاسیم در زیست شناسی مراجعه کنید.
کلرید پتاسیم
کلرید پتاسیم.jpg
Potassium-chloride-3D-ionic.png
نام ها
نامهای دیگر
سیلویت
موریات پتاس
شناسه ها
شماره CAS
چک 7447-40-7
مدل سه بعدی (JSmol)
تصویر تعاملی
ChEBI
CHEBI:32588 چک
ChEMBL
ChEMBL1200731 ☒
ChemSpider
چک 4707
بانک دارو
چک DB00761
ECHA InfoCard 100.028.374 این را در ویکی داده ویرایش کنید
شماره E E508 (تنظیم کننده اسیدیته، ...)
KEGG
چک D02060
PubChem CID
4873
شماره RTECS
TS8050000
UNII
چک 660YQ98I10
داشبورد CompTox (EPA)
DTXSID5021178 این را در ویکی داده ویرایش کنید
InChI
لبخند می زند
خواص
فرمول شیمیایی KCl
جرم مولی 74.555 g·mol-1
ظاهر جامد کریستالی سفید
بو بی بو
چگالی 1.984 گرم بر سانتی متر مکعب
نقطه ذوب 770 درجه سانتی گراد (1420 درجه فارنهایت؛ 1040 کلوین)
نقطه جوش 1420 درجه سانتی گراد (2590 درجه فارنهایت؛ 1690 کلوین)
حلالیت در آب 277.7 گرم در لیتر (0 درجه سانتی گراد)
339.7 گرم در لیتر (20 درجه سانتیگراد)
540.2 گرم در لیتر (100 درجه سانتیگراد)
حلالیت محلول در گلیسرول، قلیاها
کمی محلول در الکل نامحلول در اتر
حلالیت در اتانول 0.288 گرم در لیتر (25 درجه سانتیگراد) 
اسیدیته (pKa) ~7
حساسیت مغناطیسی (χ) -39.0·10-6 cm3/mol
ضریب شکست (nD) 1.4902 (589 نانومتر)
ساختار
ساختار کریستالی به صورت مکعبی در مرکز
گروه فضایی Fm3m، شماره 225
ثابت شبکه
a = 629.2 بعد از ظهر
هندسه هماهنگی هشت وجهی (K+)
هشت وجهی (Cl−)
ترموشیمی
مولر Std
آنتروپی (So298) 83 J·mol-1·K-1[4]
آنتالپی STD از
تشکیل (ΔfH⦵298) -436 kJ·mol-1 [4]
فارماکولوژی
کد ATC A12BA01 (WHO) B05XA01 (WHO)
مسیرهای
تجویز خوراکی، IV، IM
فارماکوکینتیک:
دفع کلیوی: 90%; مدفوع: 10٪ 
خطرات
برگه اطلاعات ایمنی ICSC 1450
NFPA 704 (الماس آتشین)
الماس چهار رنگ NFPA 704
100
نقطه اشتعال غیر قابل اشتعال
دوز یا غلظت کشنده (LD، LC):
LD50 (دوز متوسط) 2600 میلی گرم بر کیلوگرم (خوراکی، موش صحرایی) 
ترکیبات مرتبط
سایر آنیونها فلوراید پتاسیم
پتاسیم بروماید
یدید پتاسیم
کاتیون های دیگر لیتیوم کلرید
سدیم کلرید
کلرید روبیدیم
کلرید سزیم
کلرید آمونیوم
ترکیبات مرتبط کلرات پتاسیم
پرکلرات پتاسیم
به جز مواردی که غیر از این ذکر شده است، داده ها برای مواد در حالت استاندارد آنها (در دمای 25 درجه سانتیگراد [77 درجه فارنهایت]، 100 کیلو پاسکال) ارائه می شود.

ارجاعات صندوق اطلاعات
کلرید پتاسیم (KCl یا نمک پتاسیم) یک نمک متال هالید است که از پتاسیم و کلر تشکیل شده است. بی بو است و ظاهر کریستالی زجاجیه سفید یا بی رنگ دارد. جامد به آسانی در آب حل می شود و محلول های آن طعمی شبیه نمک دارند. کلرید پتاسیم را می توان از نهشته های باستانی دریاچه خشک شده به دست آورد. KCl به عنوان یک کود،  در پزشکی، در کاربردهای علمی، و در پردازش مواد غذایی استفاده می شود، جایی که ممکن است به عنوان E508 افزودنی شماره E شناخته شود.

به طور طبیعی به عنوان سیلویت معدنی و در ترکیب با کلرید سدیم به عنوان سیلوینیت وجود دارد.



کود
اکثر کلرید پتاسیم تولید شده برای تولید کود به نام پتاس استفاده می شود، زیرا رشد بسیاری از گیاهان به دلیل دسترسی به پتاسیم محدود است. کلرید پتاسیم که به عنوان کود فروخته می شود به عنوان موریات پتاس (MOP) شناخته می شود. اکثریت قریب به اتفاق کود پتاس در سراسر جهان به عنوان MOP فروخته می شود.

روش تولید کلرید پتاسیم را در Bismoot.com می توانید بخوانید.


کلرید پتاسیم، فشرده، درجه کود.
استفاده پزشکی
مقاله اصلی: کلرید پتاسیم (کاربرد پزشکی)
پتاسیم در بدن انسان حیاتی است و کلرید پتاسیم از راه خوراکی وسیله رایجی برای درمان کمبود پتاسیم خون است، اگرچه می توان آن را به صورت داخل وریدی نیز تجویز کرد. این دارو در فهرست داروهای ضروری سازمان بهداشت جهانی قرار دارد. مصرف بیش از حد باعث هیپرکالمی می‌شود که می‌تواند سیگنال‌های سلولی را تا حدی مختل کند که قلب متوقف شود، در مورد برخی از جراحی‌های قلب باز، برگشت‌پذیر است.

استفاده در آشپزی
می توان از آن به عنوان جایگزین نمک برای غذا استفاده کرد، اما به دلیل طعم ضعیف، تلخ و بی نمک آن، اغلب آن را با نمک معمولی (کلرید سدیم) مخلوط می کنند تا طعم آن را بهبود بخشد تا نمک کم سدیم ایجاد شود. افزودن ppm 1 تاوماتین به میزان قابل توجهی این تلخی را کاهش می دهد.شکایات تلخی یا طعم شیمیایی یا فلزی نیز با کلرید پتاسیم مورد استفاده در غذا گزارش شده است.

صنعتی
به عنوان یک ماده اولیه شیمیایی، برای تولید سیب زمینی استفاده می شود 

هیدروکسید سیوم و فلز پتاسیم. همچنین در پزشکی، تزریقات کشنده، کاربردهای علمی، فرآوری مواد غذایی، صابون ها و به عنوان جایگزینی بدون سدیم برای نمک خوراکی برای افرادی که نگران اثرات سدیم بر سلامتی هستند استفاده می شود.

به عنوان مکمل در خوراک دام برای افزایش سطح پتاسیم در خوراک استفاده می شود. به عنوان یک مزیت اضافه، به افزایش تولید شیر معروف است.

گاهی اوقات در محلول به عنوان مایع تکمیلی در عملیات نفت و گاز طبیعی و همچنین جایگزینی برای کلرید سدیم در واحدهای نرم کننده آب خانگی استفاده می شود.

تولید کنندگان شیشه از پتاس دانه ای به عنوان شار استفاده می کنند و دمای ذوب یک مخلوط را کاهش می دهند. از آنجایی که پتاس شفافیت بسیار خوبی به شیشه می بخشد، معمولاً در عینک، ظروف شیشه ای، تلویزیون و مانیتور کامپیوتر استفاده می شود.

KCl به عنوان منبع تابش بتا برای کالیبراسیون تجهیزات نظارت بر تشعشع مفید است، زیرا پتاسیم طبیعی حاوی 0.0118٪ از ایزوتوپ 40K است. یک کیلوگرم KCl 16350 بکرل تابش تولید می کند که شامل 89.28٪ بتا و 10.72٪ گاما با 1.46083 MeV است. به منظور استفاده از مواد خارج از قفسه، باید به صورت متوالی و با استفاده از دمای کنترل شده، متبلور شود تا KCl استخراج شود، که موضوع تحقیقات در حال انجام است. پرتوهای گاما از نابودی پوزیترون، که می تواند برای کالیبره کردن اسکنرهای پزشکی استفاده شود.

کلرید پتاسیم در برخی از محصولات یخ زدایی استفاده می شود که برای حیوانات خانگی و گیاهان ایمن تر طراحی شده اند، اگرچه این محصولات از نظر کیفیت ذوب پایین تر از کلرید کلسیم هستند [پایین ترین دمای قابل استفاده 12 درجه فارنهایت (-11 درجه سانتی گراد) در مقابل 25- درجه فارنهایت (- 32 درجه سانتیگراد)]. همچنین در برندهای مختلف آب بطری استفاده می شود.

کلرید پتاسیم زمانی به عنوان یک عامل اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گرفت و در کپسول های آتش نشانی قابل حمل و چرخدار استفاده می شد. این ماده که به عنوان ماده شیمیایی خشک Super-K شناخته می شود، مؤثرتر از مواد شیمیایی خشک مبتنی بر بی کربنات سدیم بود و با فوم پروتئینی سازگار بود. این عامل با معرفی ماده شیمیایی خشک بی کربنات پتاسیم (Purple-K) در اواخر دهه 1960 که بسیار کمتر خورنده بود و همچنین مؤثرتر بود، از بین رفت. برای آتش سوزی های B و C رتبه بندی شده است.

همراه با کلرید سدیم و کلرید لیتیوم، کلرید پتاسیم به عنوان یک شار برای جوشکاری گاز آلومینیوم استفاده می شود.

کلرید پتاسیم همچنین یک کریستال نوری با گستره انتقال گسترده از 210 نانومتر تا 20 میکرومتر است. کریستال های KCl در حالی که ارزان هستند، رطوبت سنجی هستند. این امر کاربرد آن را به محیط های محافظت شده یا استفاده های کوتاه مدت مانند نمونه سازی محدود می کند. نوری KCl در معرض هوای آزاد "پوسیده" می شود. در حالی که اجزای KCl قبلا برای اپتیک مادون قرمز استفاده می شد، به طور کامل با کریستال های بسیار سخت تری مانند سلنید روی جایگزین شده است.

کلرید پتاسیم به عنوان اسکوتوفر با نام P10 در CRT های با ردیابی تیره استفاده می شود، به عنوان مثال. در اسکیاترون

اعدام با تزریق کشنده
در اکثر ایالت های ایالات متحده، از آن برای ایجاد ایست قلبی، به عنوان سومین ماده مخدر در "کوکتل سه دارو" برای اعدام با تزریق کشنده استفاده می شود.

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_chloride

نظرات (۱)

In fact when someone doesn't understand then its up to other users that they will help, so here it occurs.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی