بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

  • ۰
  • ۰

اسید هیدروکلریک
 


نام و فرمول شیمیایی: هیدروکلریک اسید (HCl)


 

هیدروکلریک اسید یک اسید معدنی خورنده و قوی با کاربردهای صنعتی فراوان است. محلول بی رنگ و بسیار تند از کلرید هیدروژن (HCl) در آب، هنگامی که با یک پایه آلی واکنش می دهد، نمک هیدروکلراید را تشکیل می دهد. اسید کلریدریک توسط جابر بن حیان کیمیاگر در حدود سال 800 میلادی کشف شد. اسید کلریدریک از نظر تاریخی اسیدوم سالیس، اسید موریاتیک و ارواح نمک نامیده می شد زیرا از نمک سنگ و ویتریول سبز (توسط باسیلیوس والنتینوس در قرن پانزدهم) و بعداً از نمک رایج شیمیایی مشابه و اسید سولفوریک (توسط یوهان رودولف گلوبر) تولید شد. در قرن 17). اسید هیدروکلریک آزاد اولین بار به طور رسمی در قرن شانزدهم توسط لیباویوس توصیف شد. بعدها شیمیدانانی چون گلابر، پریستلی و دیوی در تحقیقات علمی خود از آن استفاده کردند.

با شروع تولید عمده در انقلاب صنعتی، اسید هیدروکلریک در صنایع شیمیایی به عنوان یک معرف شیمیایی در تولید کلرید وینیل در مقیاس بزرگ برای پلاستیک PVC و MDI و TDI برای پلی اورتان استفاده می شود. کاربردهای متعددی در مقیاس کوچکتر از جمله نظافت خانگی، تولید ژلاتین و سایر افزودنی های غذایی، رسوب زدایی و فرآوری چرم دارد. سالانه حدود 20 میلیون تن اسید کلریدریک در سراسر جهان تولید می شود.] همچنین به طور طبیعی در اسید معده یافت می شود.

See the source image

کاربرد: در صنایع شیمیایی برای تولید رنگ ها، منعقد کننده ها و سایر ترکیبات شیمیایی، در صنایع غذایی، در متالورژی آهنی و غیر آهنی برای آماده سازی سطح فلز برای پوشش های گالوانیکی، همچنین در صنایع پزشکی.
بسته بندی: در مخازن پلی اتیلن 220-1000 dm³.

 

آنالیز شیمیایی
HCl 30% حداقل
کلر آزاد شناسایی نشد
حداکثر Fe 2ppm
فلزات سنگین شناسایی نشده است
- -
مشخصات فیزیکی
محلول Visual Shape Clear و بی رنگ
دمای جوش 108 درجه سانتی گراد
نقطه انجماد - 46.2 درجه سانتیگراد، در 31.2٪
وزن مخصوص 1.15 (محلول 30 درصد در 20 درجه سانتی گراد)
حلالیت در آب 100%

منبع

https://bismoot.com/blog/

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی