بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

  • ۰
  • ۰

نانوذرات طلا

قرن هاست که طلا بشر را مجذوب خود کرده است و بعنوان یک فلز گرانبها مورد توجه قرار گرفته است. گزارش ها حاکی است که نانوذرات طلای کلوئیدی قرن ها توسط هنرمندان به دلیل رنگهای پر جنب و جوش خود مورد استفاده قرار گرفته اند ، که در اثر تعامل آنها با نور مرئی تولید می شود. با این حال ، تنها در دهه 1850 دانشمندان شروع به مطالعه جزئیات بیشتر در مورد خواص آنها کردند.

طلا یک عنصر Block D ، Period 6 است. این فلز نرم است که غالباً آلیاژ می شود تا قدرت بیشتری به آن ببخشد. این هادی خوب گرما و برق است. این بازتاب دهنده خوب مادون قرمز است و از نظر شیمیایی بی اثر است.

شیمی سطح همه کاره نانوذرات طلا به آنها اجازه می دهد تا با مولکول های کوچک ، پلیمرها و مولکول های شناخت بیولوژیکی پوشش داده شوند و از این طریق دامنه کاربرد آنها گسترش یابد. مورفولوژی نانوذرات طلا کروی است و به صورت پودر قهوه ای ظاهر می شوند.

خواص شیمیایی
خواص شیمیایی نانوذرات طلا در جدول زیر بیان شده است.

داده های شیمیایی
نماد شیمیایی طلا
شماره شماره 7440-57-5
گروه 11
پیکربندی الکترونیکی [Xe] 4f142 5d106s1
مشخصات فیزیکی
خصوصیات بدنی نانوذرات طلا در جدول زیر آورده شده است.

خواص امپریال متریک
تراکم 19.30 گرم در cm3 0.697 lb / in3
جرم مولی 196.97 گرم در مول -
خصوصیات حرارتی
خصوصیات حرارتی نانوذرات طلا در جدول زیر ارائه شده است.

خواص امپریال متریک
نقطه ذوب 1064.43 ° C 1947.9741 ° F
نقطه جوش 2807 ° C 5084.6 ° F
فرایند ساخت
داستانهای مرتبط
نانوموپیلاسیون و تجزیه و تحلیل EBSD سیم طلای میکروالکترونیک
خصوصیات AFM ، STM و Ellipsometry تک لایه مولکولهای آزورین خود مونتاژ شده بر روی یک سطح طلا در هوا
TSU نام مرکز فناوری نانو را به مرکز کاربرد نانومواد تغییر می دهد - مورد
نانوذرات طلا معمولاً با کاهش اسید کلروئوریک در مایع تولید می شوند. پس از حل کردن اسید ، محلول به سرعت با یک ماده کاهش دهنده مخلوط می شود. این فرآیند باعث می شود یونهای Au3 به اتم های طلای خنثی کاهش یابد.

با تولید بیشتر این اتم های طلا ، محلول اشباع نشده می شود. سپس طلا به صورت ذرات زیر نانومتر شروع به رسوب می کند. اگر محلول به صورت جدی مخلوط شود ، ذرات از نظر اندازه یکنواخت هستند.

بعضی اوقات ماده ثبات دهنده برای جلوگیری از تجمع ذرات اضافه می شود.

برنامه های کاربردی
نانوذرات طلا مواد متنوع و متنوع با کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف هستند. محققان ذرات طلا را با DNA پوشانده و آنها را درون جنین های گیاهی یا سلول های گیاهی تزریق می کنند. این امر باعث می شود که برخی از مواد ژنتیکی وارد سلول ها شده و آنها را دگرگون کنند. این روش پلاستیکهای گیاهی را تقویت می کند.

در شماره ژوئیه 2007 شیمی تحلیلی گزارش شد که دانشمندان دانشگاه پوردو توانستند از نانوذرات طلا برای تشخیص سرطان پستان استفاده کنند. بعداً نیز کشف شد که نانوذرات می توانند سموم و پاتوژن ها را تشخیص دهند.

ویژگیهای نوری الکترونیک نانوذرات طلا برای استفاده در کاربردهای فناوری پیشرفته مانند پروبهای حسی ، رسانای الکترونیکی ، عوامل درمانی ، فتوولتائیکهای ارگانیک ، تحویل دارو در کاربردهای بیولوژیکی و پزشکی و کاتالیز مورد استفاده گسترده قرار گرفته است.

سایر کاربردهای نانوذرات طلا در زیر ذکر شده است:

به عنوان یک ماده ضد بیوتیک ، ضد قارچ و ضد میکروب که در پلاستیک ، روکش ها ، نانو الیاف و منسوجات اضافه می شود
در نانوسیمها و کاربردهای کاتالیزور
در زایمان عامل درمانی
برای اتصال مقاومت ، رسانا و سایر عناصر یک تراشه الکترونیکی
در فتودینامیک درمانی - هنگامی که نور بر روی تومور حاوی نانوذرات طلا اعمال می شود ، ذرات به سرعت گرم می شوند و سلول های تومور را می کشند.
در سنسورهای مختلف ، به عنوان مثال سنسور رنگ سنجی با نانوذرات طلا می تواند تشخیص دهد که آیا مواد غذایی مناسب برای مصرف هستند
به عنوان بسترهایی برای اندازه گیری انرژی لرزش پیوندهای شیمیایی در طیف سنجی رامان سطح پیشرفته
رنگهای پراکنده نانوذرات طلا در حال حاضر برای کاربردهای تصویربرداری بیولوژیکی استفاده می شوند
نانوذرات طلا کاملاً متراکم هستند ، بنابراین به آنها امکان استفاده از پروب های میکروسکوپ الکترونی انتقال داده می شود
برای شناسایی نشانگرهای زیستی در تشخیص سرطانها ، بیماریهای قلبی و عوامل عفونی
به عنوان کاتالیزور در تعدادی از واکنشهای شیمیایی

https://www.azonano.com/article.aspx?ArticleID=3284

 

مسیرهای مصنوعی برای تهیه

نانو مواد معدنی بدلیل اندازه نوری و به خوبی مشخص شده در رابطه با خواص الکترونیکی،در چند سال گذشته مورد توجه چشمگیری قرار گرفته است.انتطار میرود که توسعه مواد جدید در مقیاس نانومتر بنام نانو ذرات اساس بسیاری از نوآوری های فن آوری و بیولوژکی قرن را تشکیل دهد.به ویژه نانو ذرات طلا بدلیل سطح عاری از اکسید،خواص زیست سازنده،زیست سازگاری مناسب و خصوصیات نوری منحصر به فرد در شیمی،بیولوژیکی و پزشکی مورد توجه قرار میگیرند.بطور خاص،بدلیل فعالیت نوری،نانو مواد طلا به طور گسترده در بیوسنسور های رنگ سنجی،تحویل دارو،تصویر برداری از سرطان و روش های درمانی سرطان استفاده میشوند.آن ها همچنین این پتانسیل را دارند که به ایجاد فرآیند های مفید خاص و دستیابی به انتخاب در تنظیمات بیولوژیکی کمک کنند.این برنامه ها علاقه زیادی به توسعه روش های مصنوعی برای تهیه نانو ساختار های مختلف مبتنی بر طلا ایجاد کرده اند.

کاربردها

کاربرد در کرونا

با استفاده از روش رزونانس پلاسمون سطحی و به کمک نانو ذرات طلا،دانشمندان روش بسیار دقیقی برای شناسایی کووید 19 ارائه کردند.این شیوه برهم کنش میان مولکول ها را روی سطح یک نانو ساختار فلزی با استفاده از تغییر در ضریب شکست شناسایی کند.

منبع : https://bismoot.com/blog/%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%B0%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%B7%D9%84%D8%A7/

  • ۹۹/۰۵/۲۷
  • biochemistry biochemistry

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی