بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

مطالبی مفید و کاربردی درباره بیوشیمی

بیوشیمی

  • ۰
  • ۰

گاهی اوقات کلماتی را می شنوید که مانند اسم عناصر ، مانند didymium ، coronium یا dilithium به نظر می رسد. با این وجود ، وقتی جدول تناوبی را جستجو می کنید ، این عناصر را پیدا نمی کنید.


غذاهای اساسی: Didymium
Didymium یک عنصر در جدول تناوبی اصلی دمیتری مندلیف بود.
امروز ، didymium یک عنصر نیست ، بلکه در عوض ترکیبی از عناصر خاکی کمیاب است. این عناصر در زمان مندلیف از یکدیگر جدا نشده بودند.
Didymium عمدتا از پراسئودیمیوم و نئودیمیوم تشکیل شده است.
از Didymium برای رنگ آمیزی شیشه ها ، ساخت عینک ایمنی که نور زرد را فیلتر می کند ، فیلترهای عکاسی تهیه می شود که باعث کم شدن نور نارنجی و ساخت کاتالیزور می شود.
با افزودن به شیشه ، مخلوط مناسب نئودیمیم و پراسیودیمیوم شیشه ای تولید می کند که بسته به زاویه بیننده رنگ ها را تغییر می دهد.
Didymium Definition
Didymium ترکیبی از عناصر نادر خاکی praseodymium و neodymium و گاهی اوقات دیگر زمینهای نادر است. این اصطلاح از واژه یونانی Didumus به معنی دوقلو گرفته شده است و انتهای -ium نیز وجود دارد. این کلمه مانند یک عنصر به نظر می رسد زیرا در یک زمان didymium به عنوان یک عنصر در نظر گرفته می شد. در واقع ، آن را در جدول دوره ای اصلی مندلیف ظاهر می شود.


تاریخچه و ویژگیهای Didymium
شیمی سوئد Carl Mosander (1785-1797) در سال 1843 دی متیوم را از نمونه ای از سریما (سرایت) تهیه شده توسط جونز یعقوب برزلیوس کشف کرد. ماساندر معتقد است که دتیمیم عنصری است که قابل فهم است زیرا زمینهای نادر در آن زمان جداً بسیار دشوار بودند. عنصر didymium دارای عدد اتمی 95 ، نماد Di و وزن اتمی بر اساس اعتقاد این عنصر دوقلوی بود. در حقیقت ، این عناصر نادر خاکی سه ظرفیتی هستند ، بنابراین مقادیر مندلیف تنها حدود 67٪ از وزن اتمی واقعی بود. به نظر می رسید که Didymium مسئولیت رنگ صورتی در نمک های سیرا است.

در سال 1874 لیدوک دی بوئیزودران سمیوم را از نمونه حاوی دی متیوم جدا کرد و در سال 1885 کارل آئر فون ولسباخ را جدا کرد تا دو عنصر باقی مانده را در سال 1885 جدا کند. ولسباخ این دو عنصر را praseodidymium نامید. (didymium green) و neodidymium (didymium جدید). قسمت "دی" از نامها حذف شد و این عناصر به عنوان پراسئودیمیوم و نئودیمیوم شناخته شدند.


از آنجایی که این ماده معدنی قبلاً برای عینک های عینک ساز استفاده می شد ، نام didymium باقی مانده است. ترکیب شیمیایی didymium ثابت نیست ، علاوه بر این مخلوط علاوه بر این فقط پراسئودیمیوم و نئودیمیوم می تواند حاوی زمینهای کمیاب دیگری نیز باشد. در ایالات متحده ، "didymium" ماده باقی مانده پس از خارج شدن سریم از مونازیت معدنی است. این ترکیب حاوی حدود 46٪ لانتانیم ، 34٪ نئودیمیم و 11٪ گادولینیوم است که مقادیر کمتری ساماریوم و گادولینیوم دارند. در حالی که نسبت نئودیمیوم و پراسئودیمیوم متغیر است ، didymium معمولاً حاوی تقریباً سه برابر نئودیمیوم نسبت به پراسئودیمیوم است. به همین دلیل عنصر 60 همان نام نئودیمیوم است.


استفاده از Didymium
اگرچه شاید تا به حال در مورد Didymium نشنیده باشید ، اما ممکن است با آن روبرو شوید:

Didymium و اکسیدهای خاکی کمیاب آن برای رنگ آمیزی شیشه ها استفاده می شوند. شیشه برای عینک ایمنی آهنگر و شیشه مهم است. بر خلاف شیشه های جوشکار تیره ، شیشه didymium به طور انتخابی نور زرد را در حدود 589 نانومتر فیلتر می کند و ضمن حفظ دید ، خطر آب مروارید Glassblower و سایر آسیب ها را کاهش می دهد.
Didymium همچنین در فیلترهای عکاسی به عنوان فیلتر باند متناوب نوری استفاده می شود. این بخش از طیف نارنجی طیف را از بین می برد ، و این باعث می شود برای تقویت عکس از مناظر پاییزی مفید باشد.
نسبت 1: 1 از نئودیمیوم و پراسیودیمیوم ممکن است برای ساخت شیشه "Heliolite" استفاده شود ، رنگی از لیوان ابداع شده توسط Leo Moser در دهه 1920 که بسته به نور ، رنگ را از کهربا به قرمز به قرمز تغییر می دهد. رنگ "الکساندریت" نیز بر اساس عناصر کمیاب خاکی بنا شده است و تغییرات رنگی مشابه سنگهای قیمتی الکساندریت را نشان می دهد.
از Didymium همچنین به عنوان ماده کالیبراسیون طیف سنجی و برای تولید کاتالیزورهای ترک خوردگی نفت استفاده می شود.
Didymium Fact Fun
گزارشهایی وجود دارد مبنی بر اینکه از شیشه دیودیمیم برای انتقال پیام های کد مورس در جبهه های جنگ در جنگ جهانی اول استفاده شده است. این شیشه باعث شده است که میزان روشنایی نور لامپ به نظر نمی رسد در بیشتر بینندگان به طور قابل ملاحظه ای تغییر کند ، اما گیرنده را با استفاده از دوربین های شکاری فیلتر شده فعال می کند. کد خاموش / خاموش را در باندهای جذب نور ببینید.

منابع
ولسباخ ، کارل آئور (1885) ، "Die Zerlegung des Didimes in seine Elemente" ، Monatshefte für Chemie ، 6 (1): 477-491.
Venable ، W. H .؛ Eckerle، K. L. "فیلترهای شیشه ای Didymium برای کالیبراسیون مقیاس موج اسپکتروفتومترهای SRMs 2009 ، 2010 ، 2013 و 2014" ، انتشارات ویژه NBS 260-66.

  • ۹۹/۰۴/۱۰
  • biochemistry biochemistry

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی